Planlægger du en flytning? 6 gode pakketips!

Pakketips til flytning

Skal du flytte? Vi giver dig 6 gode pakketips, der gør flytningen nemmere!

De fleste glæder sig til at flytte. Måske har du købt drømmehuset, eller måske trængte du bare til en frisk start et nyt sted. På trods af at mange glæder sig til at flytte, er det nok få, der synes, at flytteprocessen er særlig underholdende.

Alle ejendele skal pakkes ned, og der skal ikke meget til, før du mister overblikket. I denne artikel giver vi dig derfor 6 gode pakketips til flytning!

1. Lav en huskeliste

Huskeliste til flytning

Enklere tips skal man lede længe efter. Alligevel ser det ud til, at mange dropper at lave en huskeliste. Du ved, hvad du ejer, så hvad skal du med en liste?

Når man skal flytte, er der ofte mange bolde i luften på samme tid, og der er meget at holde styr på. Derudover har du alle de andre daglige gøremål, der også skal klares.

Det er derfor sjældent, at man ikke kan få lidt ud af en lille huskeliste. Du skal ikke nødvendigvis skrive alt ned, du skal have med, men du skal hellere fokusere på overordnede gøremål.

I punktlisten herunder kan du se gode eksempler på, hvad du kan skrive op på huskelisten.

  • Afmeld internet og tv-abonnement.
  • Meld flytning til folkeregistret.
  • Meld flytning til posthuset.
  • Aflæsning af el- og vandmåler.
  • Rengøring inden næste ejer tager over.

Er der flere om opgaven, kan du også med fordel dele ansvaret mellem jer. Dette kan tilføjes til huskelisten. Sådan får du det fulde overblik over, hvad der skal laves, og hvem der skal gøre hvad!

2. Brug flyttekasser!

Flyttekasser når man flytter

Nedpakning af alle personlige ejendele er nok det, der ofte tager længst tid ved flytningen. Her er der dog meget, du selv kan gøre for at gøre processen så problemfri som muligt.

Et af vores største tips er at bruge flyttekasser. Fald i hvert fald ikke for fristelsen ved at pakke alt i store affaldssække, med undtagelse af tøj. Been there, done that. Aldrig igen!

Hvordan du vælger at pakke, kan også påvirke flytteprocessen i ret stor grad. I første omgang skal du sikre dig, at de kasser, du køber, er robuste. Samtidig skal de have en forholdsvis solid bund, så de kan klare lidt tungere genstande.

Generelt bør du også placere de tungeste ting i bunden af kassen. De letteste placeres øverst, og du skal samtidig sikre dig, at vægten fordeles forholdsvis jævnt i kassen. Den maksimale belastning for 70-liters flyttekasser er normalt omkring 35 kilo, og det bør du naturligvis ikke overstige.

Husk også, at kasserne faktisk skal bæres. Ingen grund til at gøre dem så tunge som muligt!

3. Sæt mærkater på kasserne

Mærkat på flyttekasse

Du pakker alle kasser ned, sætter dem i flyttebilen og er klar til at tage dem ud igen. Men hvor skal alle kasserne så hen?

Du forstår sikkert, hvor vi vil hen. Mærkater, selvfølgelig!

Hver kasse skal mærkes med, hvad den indeholder, og eventuelt hvilket rum den hører hjemme i. Tallerkener og bestik kan fx mærkes med «Køkken – Service», mens ejendele fra sofahjørnet kan mærkes med «Stue – Pynt i sofahjørne«.

Det er næsten umuligt at misforstå, og det bliver meget nemmere, når du skal pakke ud igen!

4. Fokuser på ét rum ad gangen

At flytte kan være ret stressende. Dette smitter ofte af på selve pakkeprocessen.

Man løber nærmest rundt med armene i vejret, og hele arrangementet kan mildest talt være lidt kaotisk. For at bevare et så godt overblik som muligt, anbefaler vi, at du kun forholder dig til ét rum ad gangen.

Pak først alt i stuen. Så går man videre til køkkenet og så videre. Processen bliver så meget mere systematisk, og man ender ikke med at blande genstande fra forskellige rum i samme kasse.

Hvis du har været god og fulgt vores tidligere tip (mærkater), kan du også følge samme strategi, når du pakker ud igen!

5. Brug ABC-metoden

ABC-metoden betyder blot, at du markerer boksene ud fra, hvor “vigtige” aktiverne i boksen er.

De ejendele du skal have med det samme (toiletartikler, sengetøj og lignende) er markeret med et A. Når du pakker ud igen, ved du dermed hvilke kasser du skal fokusere på.

Ofte når man ikke at pakke alt ud i løbet af den første dag. B- og C-kasserne kan derfor vente til dagen efter. Flytter du til en lidt mindre bolig, kan du måske også se, at du ikke har plads til alle dine ejendele. C-kasserne kan derfor fint sættes i skuret. Du ved alligevel, at der ikke er noget særligt vigtigt i disse kasser!

6. Hold hovedet koldt!

Vores sidste råd er at holde hovedet koldt. At flytte kan og skal være sjovt, ikke stressende og skræmmende.

Fald ned, tag en dyb indånding. Hvad du ikke når i dag, kan du klare i morgen!